Hol a határ a BI-rendszerek és a vezetői intuíció között?
Az utóbbi években szinte minden szervezet belevágott valamilyen szintű adatvezérelt működés kialakításába. Vezetői dashboardok, üzleti intelligencia rendszerek, havi KPI riportok és realtime kimutatások sorakoznak a prezentációkban.
Ugyanakkor gyakran tapasztaljuk: az adatok ott vannak – a döntés mégis máshol születik.
A statisztika nem dönt helyettünk
Az adatalapú működés egyik legnagyobb félreértése, hogy az adatok önmagukban elegendők lennének a hatékony működéshez. A valóság ezzel szemben az, hogy:
- a statisztikák képesek megmutatni nekünk a helyes irányt, de önmagától nem irányt vált,
- a BI-rendszer vizualizálja az információt, de az ember általi értelmezést nem helyettesíti,
- és egy jól felépített dashboard is csak akkor ér valamit, ha a hallgatóságban gondolatokat és kérdéseket provokál.
Sok vezetői teamnél tapasztaljuk: a riport elkészül, a grafikon ott van – de nincs rá idő, struktúra vagy szándék, hogy azokra alapulva valódi kérdések és megoldások szülessenek az alapján.
Tipikus tanácsadói tapasztalat: van adat, nincs döntés
Vegyünk egy példát: Egy gyártócég heti riportban követi a gépek állásidejét. Az adat korrekt, a dashboard szép – de hónapok óta nem történik változás, mert senki nem felelős az adatok értelmezéséért.
A termelési vezető szerint a karbantartás a hibás, a karbantartás szerint a gépek kihasználtsága nem optimális. Az ügyvezető pedig csak akkor kap erről visszajelzést, ha külön rákérdez.
Az adat jelen van, de nem „dolgozik” a szervezet érdekében.
A BI és a vezetői intuíció nem ellentét – hanem párbeszéd
A jó döntés nem vagy az adatokból, vagy a megérzésből születik. A kulcs az, hogy:
- a BI-rendszerek segítsenek strukturálni a gondolkodást,
- az intuíció révén ráérezzünk, hol kell mélyebbre ásni az adatokban,
- és a döntéshozatal ne váljon automatizmussá, de ne is maradjon pusztán megérzés-alapú.
A tanácsadói munka gyakran itt kezdődik: hogyan is tehetjük fel az igazán jó kérdéseket az adatok alapján?
És főként: hogyan teremtsük meg azt a működési kultúrát, ahol ezek a kérdések rendszeresen megszületnek, és mernek is kérdezni vagy éppen javaslatokkal élni a beosztottak?
Adatalapú működés tanácsadói támogatással – mit jelent ez a gyakorlatban?
1. Riportolási célok újradefiniálása
– Mire használjuk az adott mutatót? Milyen döntés születik belőle? Van-e „tulajdonosa” a riportnak?
2. Vezetői visszacsatolási ritmus kialakítása
– Strukturált meetingek, ahol nem csak a statisztikák bemutatása történik, hanem azok érdemi elemzése és megvitatása, valamint ennek alapján döntési javaslat is születik.
3. KPI-struktúra racionalizálása
– Kevés, de valóban irányadó mutató, felesleges zaj kiszűrése.
4. Döntési felelősségek tisztázása
– Ki dönt, mikor dönt, milyen adatok mentén dönt?
Az adat csak eszköz – az értelmezés adja az irányt
Az adatalapú működés nem a BI-rendszerekkel kezdődik, és nem is ott ér véget.
Az adat csak akkor válik értékké, ha a szervezet tagjai kérdeznek, vitatkoznak, következtetnek és döntenek a segítségével.
A tanácsadó nem újabb információkat vagy varázsszert hoz – hanem azt a keretrendszert, amelyben az adatok a szervezet érdekében kezdenek „dolgozni”.
Ajánlatkérésért kattintson ide: ugyfelkapcsolat@orcon.hu

